Tuesday, September 18, 2012

Kumpulan Anti-Lynas mahu tahu PELAN TERPERINCI pembuangan sisa, berazam untuk berjuang hingga akhir



Oleh Ida Lim. Diterbitkan oleh The Malaysian Insider pada 17 September 2012.

Kumpulan akar umbi pergerakan kekal tidak yakin dengan janji Lynas Corporation dan Putrajaya untuk menguruskan sisa dari loji nadir bumi kontroversi pelombong Australia di Kuantan, hari ini menuntut syarikat itu mendedahkan pelan terperinci atau “akan melawan hingga saat akhir”.

Dua minggu lalu, Lembaga Pelesenan Tenaga Atom Malaysia (AELB) mengeluarkan lesen operasi sementara (TOL) bagi Lynas Corp walaupun bantahan meluas, berhujah bahawa pelombong Australia itu terikat di sisi undang-undang untuk membuang sisa radioaktif dari kilang dan mengembalikan baki ke Australia. Lynas Corp telah memohon ke Australia untuk “mengimport bahan” dari joji walaupun dasar Canberra adalah untuk menolak sisa radioaktif, kata seorang Diplomat Australia Jumaat lepas. 

Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack, memberi amaran tegas kepada Lynas dengan mengatakan bahawa: “Melainkan jika anda mempunyai rancangan yang sangat jelas, kita tidak akan membenarkan anda mempunyai apa-apa untuk masuk... Rakyat telah memutuskan kita tidak mahu industri ini di negara kita.”

“Pek dan pergi atau kita akan berjuang hingga akhir,” kata Wong, walaupun kumpulan anti-Lynas yang lain gagal untuk mendapatkan kebenaran Mahkamah Rayuan untuk semakan keputusan kehakiman tentang TOL. Beliau juga berkata terdapat beberapa soalan yang tidak dapat diselesaikan: “Pelabuhan mana akan anda lalui? Bagaimana anda akan pek? Bagaimana anda akan mengangkut ia? Berapa lama mereka akan menyimpan sebelum kapal mereka kembali?"

Tan Bun Teet, pengerusi bersama Selamatkan Malaysia Stop Lynas (SMSL), berkata: “Adalah melucukan apabila kerajaan Malaysia mengeluarkan TOL untuk Lynas apabila kita tidak tahu bagaimana Lynas akan menguruskan sisa pepejal dan terdapat banyak isu-isu tertunggak.”

“SMSL ingin tahu setiap perincian kerana orang ramai mempunyai hak untuk tahu dan kami ingin meneliti setiap cadangan bahawa Lynas meletakkan keluar untuk memastikan mereka yang berdaya maju dan selamat.” Tan berkata bahawa “SMSL akan mengambil segala tindakan yang mungkin untuk mencuba melalui mahkamah dan ingat TOL dan untuk mengenakan tekanan politik melalui pengundi bagi menghentikan projek ini.”

Pengerusi Gabungan Hentikan Lynas (SLC), Andansura Rabu berkongsi pandangan Wong dengan mengatakan bahawa: “Kami masih mahu belajar apa yang sebenar mereka rancangkan... Kami mahu melihat rancangan terperinci apa yang mereka akan lakukan sebelum mereka dibenarkan untuk memproses dan mengendalikan.” Beliau berkata bahawa gabungan itu “ragu-ragu pelaksanaan rancangan Lynas", sama ada ia akan melibatkan mengubah sisa ke dalam perdagangan produk atau menghantar sisa kembali ke Australia.
Walaupun SLC bersetuju kepada kedua-dua idea, Andansura berkata mereka kekal tidak yakin jaminan Lynas.



Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang hari ini diberitahu bahawa isu ancaman sianida terhadap penduduk sekitar Bukit Koman, Raub yang didakwa berpunca dari kilang Raub Australia Gold Mining (RAGM) merupakan satu agenda politik pembangkang.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata ia bukan masalah alam sekitar sebaliknya isu politik yang sengaja digembar-gemburkan pembangkang. “Pembangkang sengaja menggunakan isu ini sebagai propaganda mereka. Ini dipelajari pembangkang dari ‘sifu’ mereka Adolf Hitler yang percaya bahawa setiap pembohongan jika diulang, orang akan percaya.

Isu RAGM ini seperti juga isu Lynas, dimainkan pembangkang. Perkara ini yang menjadi masalah mereka. Politik menjadi teruk apabila ada ‘hantu-hantu’ yang menjadi dalang merencanakan agenda di sebalik pakatan pembangkang,” katanya.

Beliau menjawab soalan Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Padang Tengku) berhubung jumlah penduduk Bukit Koman yang mengalami masalah kegatalan kulit, mata dan sistem pernafasan berikutan operasi RAGM.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Alam Sekitar dan Kesihatan, Datuk Hoh Khai Mun berkata daripada kajian didapati hanya 24.6 peratus penduduk kampung terbabit mengalami masalah berkenaan.

“Secara umumnya, mereka yang mempunyai masalah penyakit kulit antara 12 hingga 23 peratus, masalah pening 20-60 peratus, masalah mata berair antara 4-12 peratus dan masalah bernafasan 7-13 peratus. Menjawab soalan Leong Ngah Ngah (DAP-Triang) mengenai ancaman sianida yang didakwa mengakibatkan penduduk Bukit Koman mengalami masalah kesihatan, Adnan berkata kerajaan negeri sudah menjalankan kajian dibantu pakar dari institusi pengajian tinggi (IPT) sejak 2009. “Daripada kajian tersebut didapati sianida bukan punca penyakit kulit yang dialami penduduk Bukit Koman,” katanya.

1 comment:

  1. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/09/20/ministry-to-test-bukit-koman-folk-for-contaminants/ 21 September 2012

    The Health Ministry agrees that there is an “abnormal health issue” in Bukit Koman, according to a group campaigning against the use of cyanide in gold mining near the town.
    The ministry would conduct a “patch test” on Bukit Koman residents this Monday, said Sherly Hue, who is vice-chairperson of the Ban Cyanide in Gold Mining Committee.
    A patch test involves sticking a plaster on the body to check the presence of contaminants.
    Hue was speaking today at a press conference following a two-hour meeting involving a delegation from her group and ministry officials.
    The meeting was chaired by the director of the ministry’s Disease Control Unit, Dr Chong Chee Keong.
    Residents of areas surrounding the Raub Australia Gold Mine in Bukit Koman claim that they are in ill health as a result of the use of cyanide there.
    They have challenged the Department of Environment’s approval of a preliminary environmental impact assessment report by the miner, but have lost their case at the Court of Appeal.
    Hue said her group was considering appointing their own experts to carry out a joint study with government experts.
    “But we’ll wait for the ministry to come up with their protocol before deciding on the matter,” she said.
    Hue’s committee will sit with ministry officials for another meeting next month.

    ReplyDelete