Wednesday, October 14, 2009

Hakim Bebaskan RPK Naik Pangkat




14 October 2009

(Harakah Daily) - Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam yang membebaskan Raja Petra Kamarudin dari tahanan ISA, Yang Arif Datuk Syed Ahmad Helmy, dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan.

Beliau menerima watikah perlantikan dari Yang Dipertuan Agung, Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini.

Syed Helmi dianggap sebagai hakim yang berani menukar undang-undang ketika beliau mengadili kes harbeus corpus Raja Petra yang ditahan di bawah ISA itu

Ini kerana, sebelum kes ini semua tahu Menteri Dalam Negeri boleh berbuat apa sahaja untuk menahan mana-mana pihak di bawah ISA dan tidak boleh dipersoalkan oleh mahkamah.

Namun, Yang Arif Syed Helmi telah menukar 'undang-undang' ini dengan berkata mahkamah berhak untuk menyemak adakah menteri melakukan sebarang kesalahan dalam melaksanakan kuasa yang diberikan kepadanya.

Penghakiman beliau ini telah disifatkan sebagai 'mengubah undang-undang' oleh seorang blogger dan penulis terkenal Art Harun dalam blognya.

Raja Petra dibebaskan kerana beliau didapati tidak menjejaskan keselamatan dalam negara dengan hanya menulis di dalam laman web.


1 comment:

  1. http://www.malaysiakini.com/letters/118361

    The current developments of late show us that there are some judges at the High Court level who are becoming the trailblazers to restore the independence of the judiciary that this esteemed third organ of state enjoyed before it was made to submit to the executive after 1988.

    These High court judges are rare breed and a brave lot who put the law before anything else when deciding. Their interpretations of the federal and state constitutions puts the appellate courts to shame. Basically put, the High Courts are making more constitutional sense than the appellate courts as far as Malaysia is concerned.

    ReplyDelete